Thursday, June 12, 2014

tanggungjawab

penah sekali
aku mimpi tapi macam real
ade satu kejadian yang membuatkan aku kene pikir
pikir macam mana nak selesaikan masalah tu
aku tak pasan dan tak rasa aku dalam mimpi tu
bila bangun aku migran
konfius aku
patut tido la mende paling relaks
tp aku end up bangun n pening kpale
n aku just igt aku decide untuk berfikir selesaikan masalah dalam mimpi tu
masalah apa aku tak dapat igt
tapi itu kejadian mmg paling weird penah aku alami
tdo mimpi bangun pening
yang wat aku kagum
aku boleh buat keputusan dalam mimpi
mimpi ni kan mimpi
da la kejap n sometime x masuk akal

tapi,
tu la...mimpi ni sementara,
macam kehidupan jugak,
dalam mimpi pon kita boleh pilih nak apa,
nak pikir apa, nak buat apa,
lagikan dunia sebenar kan,
semua tu atas kita,
kehidupan kita ni bersifat fana,
sementara,
cuma beza mimpi ngan kehidupan,
mimpi, kita x pikul tanggungjawab bila dalam mimpi, sebab semua tu berlaku secare unconsciously,
kita tak sedar pon,
tapi hidup ni, semua berlaku secare kita sedar,
dan secare conscious nyer hidup kita ni kita ada tanggungjawab,
yang kita akad ngan Allah swt dulu sebelum kita ditiupkan roh kat dalam tubuh,
dan wujud dalam perut ibu kita,
kita ade responsibility,
kita diberi akal untuk laksanakan tanggungjawab,
sebab hakikat kehidupan itself bukanlah milik kita,
jadi kita ada tanggungjawab kita untuk appreciate,
appreciate pencipta,
appreciate orang yang berusaha melaksanakan tanggungjawab,
Rasul-Rasul, Nabi, Malaikat, para alim ulama yang berusaha melaksanakan tanggungjawab tu,
sebab tu Allah swt ciptakan akal,
untuk kita fikir n guna untuk laksanakan tanggungjawab,
dugaan mmg ada,
dari syaitan ke nafs,
sebab tu Allah swt maha penyayang pengampun lagi maha mengasihani,
dia tetap buka pintu taubat, kasihi kita dengan rezeki,
dari kesihatan ke segalanya,
terlalu banyak kalau list sampai bila2 tak habis,
jadi,
keputusan untuk terus berusaha menjalankan tanggungjawab tu atas tangan kita,
kadang kita tersungkur,
ada masa kadang kita lalai,
kalo da jatuh tu tolong bgn balik,
balance kan balik diri,
sedar balik diri akan semua ni, ingat balik hakikat hidup,
ingat, hidup ni bukan mudah,
hakikat hidup adalah tanggungjawab..responsibility..
teruskan berjuang berusaha untuk menjadi terbaik
mari bersama berjuang melaksanakan
semoga kita semua saudara seislam
berada dalam jalan menuju redhaNYA
berusaha mencapai bahagia diSANA...



No comments: